DOMINIKA - Integrity Commisssion
Komisja Rzetelności Wspólnoty Dominiki została powołana na mocy ustawy o rzetelności sprawowania urzędów publicznych z 2003 r., w celu zwiększenia przejrzystości w życiu publicznym oraz kontroli nad administracją rządową, od której przedstawicieli oczekuje się pełnej uczciwości i bezstronności.
Na czele Komisji, zgodnie z ustawą, powinien stać były sędzia Sądu Najwyższego z co najmniej 15-letnim doświadczeniem prawniczym lub były przewodniczący Rady Sądownictwa, mianowany przez prezydenta po zasięgnięciu opinii premiera.
W skład Komisji wchodzi również dwóch członków wybieranych przez prezydenta po zasięgnięciu opinii premiera, dwóch członków wybieranych przez prezydenta po zasięgnięciu opinii lidera opozycji, dyplomowany księgowy wybrany zgodnie z rekomendacjami Instytutu Dyplomowanych Księgowych lub podobnego organu oraz prawnik wybierany przez prezydenta zgodnie z rekomendacjami Izby Radców Prawnych.
Do kompetencji Komisji należy:
- otrzymywanie i sprawdzanie oświadczeń majątkowych osób publicznych;
- prowadzenie dochodzeń w każdym przypadku, kiedy zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa korupcji określonego w ustawie o uczciwości w życiu publicznym przez urzędnika publicznego;
- przyjmowanie i sprawdzanie skarg na łamanie zapisów ww. ustawy.
Komisja stoi na straży przestrzegania obowiązku składania oświadczeń majątkowych, a także kontroli zaciągania zobowiązań i otrzymywania prezentów (powyżej tysiąca dolarów) przez osoby pełniące funkcje publiczne.
Komisja składa się z dwóch podkomisji:
1) Prawa – dokonuje oceny i rekomendacji dotyczących przepisów prawnych, na podstawie których działa Komisja;
2) Finansów i Administracji – sprawuje nadzór nad administracją Komisji, w tym wyborem kadry kierowniczej, realizacją budżetu.
Źródło: http://www.dominica.gov.dm