Nawigacja

Rankingi korupcji

Latinobarómetro

Poprzednikiem Global Corruption Barometer jest Latinobarómetro, czyli Łaciński Barometr Korupcji, a jego publikacja jest rokrocznie oczekiwanym wydarzeniem w Ameryce Południowej.

Po raz pierwszy podjęto się tego zadania w maju i czerwcu 1995 roku. Obejmowało ono osiem krajów: Argentynę, Brazylię, Chile, Meksyk, Paragwaj, Peru, Urugwaj i Wenezuela. Już rok później Latinobarómetro objął 17 krajów, a w 2004 roku, po przyłączeniu się Republiki Dominikany, uczestniczy w nim 18 krajów Ameryki Łacińskiej z wyjątkiem Kuby. Do dziś przeprowadzono 13 edycji i 237,202 wywiadów.

Podczas ostatniego badania (koniec 2008 roku), wypełniono 20 tysięcy 204 ankiety, która to liczba stanowiła 100 procent grupy badawczej w 18 krajach, zamieszkanych przez ponad 500 milionów mieszkańców.

Fenomenem ujawnionym podczas sondażu było to, że mimo, iż korupcja według oceny mieszkańców wzrasta, czują się oni z dnia na dzień szczęśliwsi i z nadzieją patrzą w przyszłość, jednocześnie wyrażając coraz większy krytycyzm wobec społeczności, do których należą.

Badając postrzeganie korupcji Latinobarómetro pyta respondentów, ilu na 100 urzędników jest skorumpowanych. W 2008 roku było to 68,6 w porównaniu z 67,9 w 2001 roku.

Według 54 procent ankietowanych w regionie, wśród polityków korupcja jest powszechniejsza w porównaniu z resztą społeczeństwa. W Paragwaju i Kolumbii ten wynik wynosi odpowiednio 74 i 68 procent, ale już w Urugwaju – 27, a w Salwadorze - 34.

Tradycyjnie zadano pytanie o prawdopodobieństwo wręczenia łapówki policjantowi, sędziemu, czy pracownikowi ministerstwa. Na przestrzeni lat odpowiedzi nie ulegają drastycznym zmianom. 44 procent mogłoby przekupić policjanta, 38 - pracownika ministerstwa, a 35 - sędziego.

Latinobarómetro jest pozarządową organizacją z siedzibą w Santiago, Chile i ponosi wyłączną odpowiedzialność za przeprowadzenie i publikację zgromadzonych informacji. Instytucja bada rozwój demokracji, ekonomii, jak również społeczeństwa, bazując na opinii, nastawieniu, zachowaniu i wartościach ankietowanych, a wynik tych ankiet jest wykorzystywany przez uczestników sceny politycznej, organizacji międzynarodowych, rządy i media.

Ostatnie badanie otrzymało wsparcie od Organizacji Państw Amerykańskich (Organization of American States - OAS), Andyjskie Stowarzyszenie Rozwoju (Corporación Andina de Fomento - CAF), Szwedzką Agencję Rozwoju Współpracy Międzynarodowej (International Development Cooperation Agency - SIDA), Hiszpańska Agencja Współpracy Międzynarodowej (Agencia Española de Cooperación Internacional - AECI), Grupę Banku Światowego, Kanadyjską Agencję Rozwoju Międzynarodowego (Canadian International Development Agency - CIDA), a także rządów państw biorących udział w sondażach.

Dyrektorem wykonawczym Latinobarómetro jest Marta Lagos.

 

Źródło: business-anti-corruption.com

do góry