Krach zamyka giełdę
20 września 1873 roku krach finansowy nawiedził nowojorską giełdę, która została zamknięta pierwszy raz w swojej historii. Kraj pogrążył się w depresji. Za taki stan rzeczy winiono finansistę Jaya Cooke'a, który niezbyt rozsądnie przyznawał pożyczki na budowę linii kolejowych. Na źródła Paniki 1873 roku należy spojrzeć w kontekście szybkiego wzrostu rynku papierów wartościowych, co było spowodowane także koniecznością finansowania wojny.
Koleje, wyłączając farmerów, były największym pracodawcą Ameryki. W drugiej połowie XIX wieku wszyscy inwestowali w ten środek lokomocji. Kiedy Jay Cooke&Company upadło 18 września, dreszcz strachu przeszedł Amerykę. Powoli bankrutowali drobni ciułacze i wielcy finansiści, upadały banki, a razem z nimi główne przedsiębiorstwa kolejowe. Opinia publiczna winiła Kongres i prezydenta Ulyssesa Granta za brak zainteresowania nadużyciami, które stały się powszechne w czasie niepohamowanego i nieregulowanego wzrostu gospodarki po wojnie secesyjnej.
Jak wskazuje historyk Richard White z Uniwersytetu Stanforda, przedsiębiorstwa takie jak: Kansas Pacific, Northern Pacific, Central Pacific, Texas Pacific, Union Pacific i Southern Pacific są przykładem korupcyjnych powiązań Złotej Ery Ameryki.
Źródło: hbswk.hbs.edu