KPMG ocenia przedsiębiorstwa
Polityka antykorupcyjna przedsiębiorstw była przedmiotem dorocznego badania firmy KPMG - przedstawiciela Wielkiej Czwórki (obok Deloitte, Ernst & Young i PwC). Najnowsza analiza miała wykazać, w jaki sposób przedsiębiorstwa radzą sobie z wdrażaniem i przestrzeganiem polityki antykorupcyjnej. Badanie obejmowało Stany Zjednoczone i Wielką Brytanię.
Wykazało w nim, że pomimo wzrostu świadomości programów antykorupcyjnych, ich wdrażanie i stosowanie nadal pozostawia wiele do życzenia:
· 20 procent przedsiębiorstw w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii ich nie posiada,
· Połowa przedsiębiorstw nie ma wyznaczonego zespołu do ich nadzorowania,
· 1/3 przedsiębiorstw nie przygotowuje raportów na temat ryzyka korupcji,
· 2/5 firm, posiadając przepisy antykorupcyjne, nie zapoznaje z nimi swoich kontrahentów,
· 3/5 fir nie wykorzystuje przysługującego im prawa do audytu podmiotów trzecich.
Ponadto, niewiele, bo jedynie 20 procent amerykańskich menadżerów zajmujących się polityką antykorupcyjną w firmie, wie cokolwiek o brytyjskiej ustawie antykorupcyjnej.
Kary nakładane przez władze obu krajów w ostatnich trzech latach są bardzo dotkliwe. Największa wyniosła ponad 800 milionów dolarów, 10 grzywien przekraczało kwotę 80 milionów.
KGMP to skrót od Klynveld,Peat, Marwick, Goerdeler – nazw biur podatkowych, które po połączeniu siłach w 1987 roku zaczęły występować pod jednym szyldem.
Siedziba KGMP mieści się w Amstelveen w Holandii.