Nawigacja

Aktualnie znajdujesz się na:

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Niemiecka Liga Piłki Nożnej chce walczyć

Frankfurt. Niemiecka Liga Piłki Nożnej (Deutsche Fußball Liga), spółka zarządzająca rozgrywkami piłkarskimi w 1. i 2. lidze niemieckiej piłki nożnej w wydanym w dniu 2 września 2010 roku komunikacie prasowym poinformowała o opracowaniu we współpracy z niemieckim oddziałem Transparency International projektu „Przejrzystość i uczciwość w piłce nożnej”.

Przygotowany do wdrożenia projekt ma być odpowiedzią na coraz większe zagrożenie manipulowaniem wynikami rozgrywek, które obejmuje m. in. łapówkarstwo i nielegalny hazard. Celem przedsięwzięcia jest wypracowanie i wdrożenie systemu prewencyjnego.

W jego ramach realizowane mają być cykle warsztatów i szkoleń skierowane do około 5 tysięcy młodych zawodników trenujących w licznych szkółkach piłkarskich. Przewidziano opracowanie całościowego antykorupcyjnego programu nauczania. Krok ten motywowany jest chęcią dotarcia zwłaszcza do młodych zawodników, stanowiących przyszłość rozgrywek, by uodpornić ich na czające się w zawodowym sporcie pokusy. Kolejne pomysły, które miałyby zostać wdrożone to: stworzenie punktu kontaktowego dla piłkarzy i działaczy, do którego mogliby się zgłosić w przypadku podejrzeń nieprawidłowości oraz opracowania i dystrybucji materiałów informacyjnych (np. ulotek), jak również wytycznych na wzór kodeksu postępowania.

Dyrektor Niemieckiej Ligi Piłki Nożnej, Christian Seifert, prezentując projekt podkreślił, że spółka jest pionierem w skali europejskiej w realizacji tego typu zadania. Uspokoił jednocześnie, że powodem dla jego opracowania nie jest wyjątkowo duże narażenie niemieckiej piłki na korupcję. Obecna na prezentacji z ramienia TI Sylvia Schenk oświadczyła, że projekt prowokuje do ważnej dyskusji w środowisku piłkarskim. Jak sama stwierdziła, zauważa w nim ogromny potencjał, który może wykroczyć poza sportowe granice. Ponadto w jej opinii wychowanie i właściwe ukształtowanie młodzieży jest równie ważne, co pozytywna rola, jaką mają do odegrania piłkarskie gwiazdy jako wzory do naśladowania.

„Financial Times Deutschland” na swojej stronie internetowej poinformował, że współpraca spółki z TI ma wykraczać poza ramy realizacji projektu. Doradztwo organizacji antykorupcyjnej ma np. pomóc stworzyć jasne reguły rozdzielania przez kluby vipowskich biletów na mecze. Brak jest bowiem jakichkolwiek wytycznych, kiedy zaproszeni mogą zostać politycy i biznesmeni, jak również ile takich wejściówek można wydawać.

Źródło: bundesliga.de, ftd.de (2.09.2010)

do góry