Raport Urzędu Regulacji Rynków Finansowych
Brytyjski Urząd Regulacji Rynków Finansowych (Financial Services Authority – FSA) w ostatnim czasie opublikował raport zatytułowany „Korupcja i jej zwalczanie w ubezpieczeniach handlowych: Zmniejszanie ryzyka nienależnych płatności lub łapówek dla podmiotów trzecich”.*
Raport jest podsumowaniem informacji zbieranych między grudniem 2008 a styczniem 2010 roku i dotyczących tego, w jaki sposób pośrednicy ubezpieczeniowi w Wielkiej Brytanii są przygotowani na ryzyko uczestniczenia w praktykach korupcyjnych.
Najbardziej widocznym wnioskiem, jaki wypływa z Raportu jest nieprzestrzeganie standardów podczas prowadzenia operacji podwyższonego ryzyka, co przejawia się m.in. w nieformalnych układach z podmiotami trzecimi. Niektóre z firm pośrednictwa na rynku ubezpieczeń nie wprowadziły mechanizmów ograniczających próby przekupienia klientów w celu zdobycia nowych kontraktów, co jest szczególnie rażące w obliczu nowej brytyjskiej ustawy antykorupcyjnej.
Raport FSA ma pomóc we wprowadzaniu skuteczniejszych procedur antykorupcyjnych, nie jest jednak, jak zaznaczają twórcy, formalnym przewodnikiem w stosowaniu takich procedur.
Wnioski wypływające z Raportu odsłaniające niedomagania rynku ubezpieczeń handlowych:
1. Podejmowanie nikłych wysiłków i niezrozumienie ryzyka korupcji wśród kadry kierowniczej
2. Zaniechanie wprowadzenia rozwiązań antykorupcyjnych w praktyce
3. Słaba reakcja na poważne zdarzenia korupcyjne,
4. Brak należytej staranności i kontroli nad relacjami z podmiotami trzecimi i płatnościami na ich rzecz przy jednoczesnym braku dokumentowania, że należytej staranności dopełniono, w tym:
- zbyt swobodna ocena wiarygodności podmiotów trzecich i niepodejmowanie czynności mających na celu sprawdzenie prawdziwości dotyczących ich informacji,
- niewielkie zainteresowanie firm sprawdzeniem podmiotów podwyższonego ryzyka i ich związków z ubezpieczonym czy z funkcjonariuszem publicznym,
- nieprowadzenie dokumentacji spraw przez większość z firm wykorzystujących podmioty trzecie w transakcjach ubezpieczeniowych,
- brak zachowania należytej staranności przy sprawdzeniu podmiotów trzecich w przypadku, kiedy przedsięwzięcia lub zespoły osób były przejmowane od innych firm,
- brak kontroli nad tym, czy płatności dokonywane na rzecz podmiotów trzecich były należne i proporcjonalne do świadczonych przez nie usług, oraz czy dokonano ich na rzecz właściwych osób,
- brak niezależnego nadzoru dot. zachowania należytej staranności przez departamenty zobowiązań,
- brak wykazu podmiotów trzecich, z którymi prowadzone są przedsięwzięcia lub brak wykazu płatności dokonywanych na rzecz tychże podmiotów,
- brak weryfikacji kont bankowych podmiotów trzecich, co zwiększa ryzyko dokonania płatności na rzecz niepowołanych osób,
- zaniechanie szkoleń antykorupcyjnych dla personelu na stanowiskach podwyższonego ryzyka,
- brak kontroli nad tzw. płatnościami nietypowymi, co może prowadzić do niezgłaszania podejrzanych transakcji,
- słabsza, w porównaniu z innymi sektorami finansowymi, weryfikacja pracowników, których nabór częściej niż w innych miejscach opiera się na osobistych rekomendacjach i „notowaniach na rynku”,
- wysokie bonusy gotówkowe dla pracowników uczestniczących w podróżach do krajów podwyższonego ryzyka, gdzie karty kredytowe nie są w powszechnym użyciu,
- powiązanie premii pośredników ubezpieczeniowych z osiąganymi przez nich wynikami, co może prowadzić do podejmowania przez nich nadmiernego ryzyka lub niezachowania należytej staranności, zwłaszcza w przypadku, kiedy pośrednicy korzystają z podmiotów trzecich do zdobycia kontraktu.
Opierając się z jednej strony na wewnętrznych regulacjach firm, z drugiej na zapisach Ustawy Antykorupcyjnej (Bribery Act 2010) wraz z przepisami i zasadami FSA, raport Urządu Regulacji Rynków Finansowych obejmuje takie obszary jak:
- Administrowanie i zarządzanie informacją
- Wykorzystanie informacji (również w oparciu przykłady złych i dobrych praktyk)
- Określenie ryzyka i odpowiedzi na poważne zdarzenia korupcyjne
- Należyta staranność w relacjach z podmiotami trzecimi
- Kontrola płatności
- Nabór personelu
- Szkolenia personelu
- Ryzyko związane z systemem wynagrodzeń
- Zgłaszanie zdarzeń i whistleblowing
- Stosowanie audytu wewnętrznego
*ang. Anti-bribery and corruption in commercial insurance broking: Reducing the risk of illicit payments or inducements to third partie
Zobacz pełny Raport na stronie FSA
Źródła: fsa.gov.uk lexology.com (26.05.2010)