Nieprawidłowości przy budowie Kanału Piotra Wielkiego
Kanał Piotra Wielkiego, obecnie znany jako Kanał Nowoładoski, był pierwszym głównym kanałem w Rosji. Piotr Wielki zlecił jego budowę w 1718 r. Było to spowodowane szybkim wzrostem gospodarczym kraju, który potrzebował nowych dróg wodnych.
Odpowiedzialnym za projekt car uczynił swojego przyjaciela księcia Aleksandra Daniłowicza Mienszykowa (Александр Данилович Меншиков), rosyjskiego polityka, znanego z nadużywania sprawowanych urzędów i wszelkich form korupcji. Za każdym razem, kiedy car wracał z podróży do kraju, wysłuchiwał kolejnych podejrzeń o działania przeciw Najjaśniejszemu Władcy.
Pierwszy raz Piotr Wielki rozgniewał się na Mienszykowa w 1712 r.:
„Ostatni raz napominam cię – zmień swoje postępowanie, albo narazisz się na gniew. Uważaj, byś nie zachowywał się w Rosji tak, jak robiłeś to w Polsce. Odpowiesz głową za najmniejszą skargę na ciebie”.
Car kilkukrotnie ostrzegał Mienszykowa, by ukrócił swoje praktyki. W roku 1713, podczas słynnego procesu Sołowiewa, na jaw wyszła kradzież stu tysięcy rubli, jakiej miał się dopuścić książę.
Tylko dzięki nagłej chorobie uszedł on z życiem, a do jego wyzdrowienia, car zdążył wybaczyć staremu przyjacielowi. I może dlatego książę Mienszykow otrzymał kolejną szansę, tym razem przy budowie kanału.
Mienszykow, niepomny ostrzeżeń, zatrudnił przy konstrukcji swojego przyjaciela – generała Grigorija Pisarjewa. Jednak niekompetencja i lekkomyślność konstruktora, obok chorób i niedoborów żywności, doprowadziły do śmierci wielu tysięcy robotników.
Pisarjew pobierał wcześniej edukację w Berlinie i robił to na koszt państwa. Kiedy na jaw wyszło jego nieuctwo, kontynuowanie budowy – pod jego nadzorem – stanęło pod znakiem zapytania. Długo odrzucał on zastrzeżenia innych inżynierów. Do czasu, kiedy jeden z nich, o nazwisku Münnich, poskarżył się Piotrowi Wielkiemu. Jesienią 1723 r., niezadowolony z postępów prac car, nakazał aresztować Pisarjewa, wraz z jego niemieckimi specjalistami. Od tej pory władca zaczął sprawować osobisty nadzór nad budową, powierzając dokończenie budowy kanału Burchardowi Christophowi von Münnichichowi.
22 października 1730 r. budowa kanału została ukończona i wiosną roku 1731 pierwsze statki rozpoczęły żeglugę na Kanale Nowoładoskim.
Źródła: en.wikipedia.org; archive.org; The Pupils of Peter the Great. Autorzy Robert Bain
Opublikowano w dniu 22.10.2018 r.
przez Wydział Informacji i Edukacji Antykorupcyjnej GSz CBA