Nawigacja

Aktualnie znajdujesz się na:

Aktualności

Nieprawidłowości przy budowie Kanału Piotra Wielkiego

Kanał Piotra Wielkiego, obecnie znany jako Kanał Nowoładoski, był pierwszym głównym kanałem w Rosji. Piotr Wielki zlecił jego budowę w 1718 r. Było to spowodowane szybkim wzrostem gospodarczym kraju, który potrzebował nowych dróg wodnych.

  • Nieprawidłowości przy budowie Kanału Piotra Wielkiego
    Nieprawidłowości przy budowie Kanału Piotra Wielkiego

Odpowiedzialnym za projekt car uczynił swojego przyjaciela księcia Aleksandra Daniłowicza Mienszykowa (Александр Данилович Меншиков), rosyjskiego polityka, znanego z nadużywania sprawowanych urzędów i wszelkich form korupcji. Za każdym razem, kiedy car wracał z podróży do kraju, wysłuchiwał kolejnych podejrzeń o działania przeciw Najjaśniejszemu Władcy.

Pierwszy raz Piotr Wielki rozgniewał się na Mienszykowa w 1712 r.:

„Ostatni raz napominam cię – zmień swoje postępowanie, albo narazisz się na gniew. Uważaj, byś nie zachowywał się w Rosji tak, jak robiłeś to w Polsce. Odpowiesz głową za najmniejszą skargę na ciebie”.

Car kilkukrotnie ostrzegał Mienszykowa, by ukrócił swoje praktyki. W roku 1713, podczas słynnego procesu Sołowiewa, na jaw wyszła kradzież stu tysięcy rubli, jakiej miał się dopuścić książę.

Tylko dzięki nagłej chorobie uszedł on z życiem, a do jego wyzdrowienia, car zdążył wybaczyć staremu przyjacielowi. I może dlatego książę Mienszykow otrzymał kolejną szansę, tym razem przy budowie kanału.

Mienszykow, niepomny ostrzeżeń, zatrudnił przy konstrukcji swojego przyjaciela – generała Grigorija Pisarjewa. Jednak niekompetencja i lekkomyślność konstruktora, obok chorób i niedoborów żywności, doprowadziły do śmierci wielu tysięcy robotników.

Pisarjew pobierał wcześniej edukację w Berlinie i robił to na koszt państwa. Kiedy na jaw wyszło jego nieuctwo, kontynuowanie budowy – pod jego nadzorem – stanęło pod znakiem zapytania. Długo odrzucał on zastrzeżenia innych inżynierów. Do czasu, kiedy jeden z nich, o nazwisku Münnich, poskarżył się Piotrowi Wielkiemu. Jesienią 1723 r., niezadowolony z postępów prac car, nakazał aresztować Pisarjewa, wraz z jego niemieckimi specjalistami. Od tej pory władca zaczął sprawować osobisty nadzór nad budową, powierzając dokończenie budowy kanału Burchardowi Christophowi von Münnichichowi.

22 października 1730 r. budowa kanału została ukończona i wiosną roku 1731 pierwsze statki rozpoczęły żeglugę na Kanale Nowoładoskim.

Źródła: en.wikipedia.org; archive.org; The Pupils of Peter the Great. Autorzy Robert Bain

 

Opublikowano w dniu 22.10.2018 r. 

przez Wydział Informacji i Edukacji Antykorupcyjnej GSz CBA

do góry