Skromniejsze prezenty bogatych Chińczyków
W 2013 roku bogaci Chińczycy wydali o 15 procent mniej na dobra luksusowe niż rok wcześniej – wynika z raportu instytutu badawczego Hurun. Kwota przeznaczona przez nich na kupowanie podarunków zanotowała zaś spadek aż o 25 procent.
Przyczyna może tkwić w działaniach władz wymierzonych w korupcję.
To już dziesiąty rok z rzędu, w którym raport jest publikowany. Badanie przeprowadzono w miesiącach maj-listopad 2013 roku wśród 393 milionerów na stałe mieszkających w Chinach. Średni wiek respondentów wynosił 38 lat, zaś średnia zasobność portfela blisko 11 milionów dolarów. Celem badania jest pokazanie preferencji marek, nawyków konsumpcyjnych i stylu życia najbogatszych w tym kraju osób.
Średnia kwota przeznaczana na dobra luksusowe uległa zmniejszeniu z 280 do 240 tysięcy dolarów. Prawdopodobnych przyczyn takiego stanu rzeczy autorzy raportu upatrują zarówno w spowolnieniu gospodarczym, jak i antykorupcyjnych inicjatywach władz. Restrykcyjna polityka Pekinu sieje strach wśród tamtejszych urzędników państwowych przed przyjmowaniem drogich upominków, zaś wśród przedsiębiorców przed ich wręczaniem.
Jak przyznaje Shaun Rein z China Market Research w Szanghaju, chińscy urzędnicy oczekują bardziej dyskretnych upominków, czegoś z czego można korzystać w domu, jak np. krzesło do masażu. Kiedyś, w oczekiwaniu ze strony urzędnika czegoś w zamian, wręczano kosztowne prezenty. Obecnie są to przedmioty o mniejszej wartości, przekazywane jedynie w celu podtrzymania relacji.
Wśród prezentów o wartości poniżej 20 tysięcy juanów (3680 dolarów) najbogatsi mężczyźni najchętniej wybierają czerwone wino, zegarki (najbardziej popularna jest firma Longines) i importowane alkohole takie jak whiski i koniak. Kobiety najchętniej obdarowują ekskluzywną biżuterią (najbardziej preferowaną marką jest Chanel), produktami modowymi, wśród których góruje Dior oraz zegarkami – najchętniej marki Van Cleef & Arpels.
Wśród ulubionych samochodów luksusowych chińskich bogaczy znalazły się: Rolls-Royce Phantom, Maserati GT, BMW 6 i Audi Q7. Wyniki badania pokazują, że w ubiegłym roku najszybciej zdobywającą na popularności kategorią prezentów były vouchery podróżne i produkty zdrowotne.
Okazuje się także, że najbogatsi Chińczycy jeszcze nigdy dotychczas nie byli aż tak zapracowani. W podróżach służbowych spędzali średnio 8 dni w miesiącu, za to na wakacje poświęcili jedynie 7 i pół dnia w ciągu całego roku – co oznacza spadek o 20 procent w stosunku do roku poprzedniego.
Jak wynika z odpowiedzi respondentów, po raz pierwszy Louis Vuitton stracił pozycję lidera na rzecz firmy Hermès wśród ulubionych przez mężczyzn marek do obdarowywania. Na kolejnych miejscach na tej liście znalazły się: Apple, Louis Vuitton, Chanel, Gucci, Cartier, Prada, Montblanc, Giorgio Armani i Burberry.
Wśród kobiet najbardziej popularne są prezenty firmowane markami: Chanel, Louis Vuitton, Apple, Hermes, Gucci, Dior, Cartier, Prada, Giorio Armani i Bulgari.
Źródła:
http://rt.com/business/%E2%80%8Banti-corruption-china-rich-714/
http://www.afr.com/p/world/china_rich_tighten_their_wallets_Lb7MfmbNs6Zs3p3Mji9dyO
http://www.4hoteliers.com/news/story/12158
http://www.diamonds.net/News/NewsItem.aspx?ArticleID=45840&ArticleTitle=Cartier+Tops+Jewelry+Brand+List+in+China+as+Luxury+Spending+Drops