
Antykorupcja
https://antykorupcja.gov.pl/ak/aktualnosci/5593,Mitur-i-jego-druzyna.html
17.05.2025, 10:19

Mitur i jego drużyna

Radio Wolna Europa podało, że władze Kazachstanu przejęły
wydania co najmniej 5 niezależnych, opozycyjnych gazet,
które zawierały artykuły opisujące korupcję, w kóra był
zamieszany zięć prezydenta Nursultana Nazarbajewa – Mitur
Kulibajew, działający prężnie w sektorze energetycznym. Ten,
urażony pomówieniami, skierował do sądu pozew.

Sąd w Ałma Acie, finansowej stolicy kraju, uznając doniesienia gazet za godzące w
godność i honor Kulibajewa, polecił przejęcie gazet „Republiki”, „Głosu Republiki”,
„Poglądu” (Wzgljad), „Kursiv” i „Kursiv News”.

Gazety powoływały się na oskarżenia o korupcję, jakie były kazachski przedsiębiorca
Mukhar Abłazow zamieścił na stronach internetowych - donosi RWE.

Według niego,  nieprawidłowości  miały  nastąpić  kilka  lat  wcześniej,  kiedy Chińska
Korporacja  Naftowa  zgodziła  się  kupić  udziały  kazachskiej  firmy  gazowo-naftowej
AqtobeMunayGaz.  Wówczas  Kulibajew  doprowadził  do  stworzenia  spółki  poza
granicami kraju. 49 procent udziałów, w cenie 49 dolarów za akcję nowo powstałej
firmy kupiła Darley Investment Services, której właścicielem był Kulibajew. Następnie
Chińska Korporacja Naftowa odkupiła udziały od Darley Investment Services za kwotę

Informacja
Strona znajduje się w archiwum.



165,9 miliona dolarów. W 2003 roku rząd sprzedał udziały za 150 milionów dolarów.

Do 2009 roku Mukhar Abłazow był ministrem energetyki Kazachstanu, stając później
na czele banku BTA. Władze oskarżyły Abłazowa o działanie na szkodę banku, którą
oszacowano  na  8  miliardów  dolarów.  Abłazow  opuścił  Kazachstan,  zaprzeczając
oskarżeniom. Bank BTA został następnie znacjonalizowany.

Źródła: individual.com (3.02.2010; 2.02.2010), rfe.org (3.02.2010); timesca.com
 


