Nawigacja

Aktualnie znajdujesz się na:

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Raport Urzędu Regulacji Rynków Finansowych

Brytyjski Urząd Regulacji Rynków Finansowych (Financial Services Authority – FSA) w ostatnim czasie opublikował raport zatytułowany „Korupcja i jej zwalczanie w ubezpieczeniach handlowych: Zmniejszanie ryzyka nienależnych płatności lub łapówek dla podmiotów trzecich”.*

Raport jest podsumowaniem informacji zbieranych między grudniem 2008 a styczniem 2010 roku i dotyczących tego, w jaki sposób pośrednicy ubezpieczeniowi w Wielkiej Brytanii są przygotowani na ryzyko uczestniczenia w praktykach korupcyjnych.


Najbardziej widocznym wnioskiem, jaki wypływa z Raportu jest nieprzestrzeganie standardów podczas prowadzenia operacji podwyższonego ryzyka, co przejawia się m.in. w nieformalnych układach z podmiotami trzecimi. Niektóre z firm pośrednictwa na rynku ubezpieczeń nie wprowadziły mechanizmów ograniczających próby przekupienia klientów w celu zdobycia nowych kontraktów, co jest szczególnie rażące w obliczu nowej brytyjskiej ustawy antykorupcyjnej.

Raport FSA ma pomóc we wprowadzaniu skuteczniejszych procedur antykorupcyjnych, nie jest jednak, jak zaznaczają twórcy, formalnym przewodnikiem w stosowaniu takich procedur.

Wnioski wypływające z Raportu odsłaniające niedomagania rynku ubezpieczeń handlowych:

   1. Podejmowanie nikłych wysiłków i niezrozumienie ryzyka korupcji wśród kadry kierowniczej
   2. Zaniechanie wprowadzenia rozwiązań antykorupcyjnych w praktyce
   3. Słaba reakcja na poważne zdarzenia korupcyjne,
   4. Brak należytej staranności i kontroli nad relacjami z podmiotami trzecimi i płatnościami na ich rzecz przy jednoczesnym braku dokumentowania, że należytej staranności dopełniono, w tym:

  •  zbyt swobodna ocena wiarygodności podmiotów trzecich i niepodejmowanie czynności mających na celu sprawdzenie prawdziwości dotyczących ich informacji,
  • niewielkie zainteresowanie firm sprawdzeniem podmiotów podwyższonego ryzyka i ich związków z ubezpieczonym czy z funkcjonariuszem publicznym,
  • nieprowadzenie dokumentacji spraw przez większość z firm wykorzystujących podmioty trzecie w transakcjach ubezpieczeniowych,
  • brak zachowania należytej staranności przy sprawdzeniu podmiotów trzecich w przypadku, kiedy przedsięwzięcia lub zespoły osób były przejmowane od innych firm,
  • brak kontroli nad tym, czy płatności dokonywane na rzecz podmiotów trzecich były należne i proporcjonalne do świadczonych przez nie usług, oraz czy dokonano ich na rzecz właściwych osób,
  • brak niezależnego nadzoru dot. zachowania należytej staranności przez departamenty zobowiązań,
  • brak wykazu podmiotów trzecich, z którymi prowadzone są przedsięwzięcia lub brak wykazu płatności dokonywanych na rzecz tychże podmiotów,
  • brak weryfikacji kont bankowych podmiotów trzecich, co zwiększa ryzyko dokonania płatności na rzecz niepowołanych osób,
  • zaniechanie szkoleń antykorupcyjnych dla personelu na stanowiskach podwyższonego ryzyka,
  • brak kontroli nad tzw. płatnościami nietypowymi, co może prowadzić do niezgłaszania podejrzanych transakcji,
  • słabsza, w porównaniu z innymi sektorami finansowymi, weryfikacja pracowników, których nabór częściej niż w innych miejscach opiera się na osobistych rekomendacjach i „notowaniach na rynku”,
  • wysokie bonusy gotówkowe dla pracowników uczestniczących w podróżach do krajów podwyższonego ryzyka, gdzie karty kredytowe nie są w powszechnym użyciu,
  • powiązanie premii pośredników ubezpieczeniowych z osiąganymi przez nich wynikami, co może prowadzić do podejmowania przez nich nadmiernego ryzyka lub niezachowania należytej staranności, zwłaszcza w przypadku, kiedy pośrednicy korzystają z podmiotów trzecich do zdobycia kontraktu.

    Opierając się z jednej strony na wewnętrznych regulacjach firm, z drugiej na zapisach Ustawy Antykorupcyjnej (Bribery Act 2010) wraz z przepisami i zasadami FSA, raport Urządu Regulacji Rynków Finansowych obejmuje takie obszary jak:
  1.  Administrowanie i zarządzanie informacją
  2.  Wykorzystanie informacji (również w oparciu przykłady złych i dobrych praktyk)
  3. Określenie ryzyka i odpowiedzi na poważne zdarzenia korupcyjne
  4. Należyta staranność w relacjach z podmiotami trzecimi
  5. Kontrola płatności
  6. Nabór personelu
  7. Szkolenia personelu
  8. Ryzyko związane z systemem wynagrodzeń
  9. Zgłaszanie zdarzeń i whistleblowing
  10. Stosowanie audytu wewnętrznego

     
    *ang. Anti-bribery and corruption in commercial insurance broking: Reducing the risk of illicit payments or inducements to third partie

     
    Zobacz pełny Raport na stronie FSA

     
     
    Źródła: fsa.gov.uk lexology.com (26.05.2010)

     


     
do góry