Nawigacja

Aktualnie znajdujesz się na:

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Korupcja w służbie zdrowia

Powstanie wartej 259 milionów dolarów kanadyjskich (717 milionów złotych) elektronicznej bazy danych pacjentów kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska, zbiegło się w czasie z postawieniem zarzutów korupcyjnych 3 osobom związanym z tym projektem.

Przedsięwzięcie przewiduje utworzenie zunifikowanej bazy dokumentacji medycznej pacjentów, dzięki której instytucje Służby Zdrowia w miarę potrzeb mogłyby wymieniać się niezbędnymi informacjami na temat zdrowia osób np. leczących się w kilku placówkach medycznych.

W sumie 16 zarzutów postawiono byłemu podsekretarzowi stanu w ministerstwie zdrowia Kolumbii Brytyjskiej, Ronaldowi Johnowi Danderferowi, konsultantowi dr Jonathanowi Alanowi Burnsowi oraz byłemu kierownikowi działu IT miejscowego odpowiednika Narodowego Funduszu Zdrowia, Jamesowi Royowi Taylorowi. Obejmują one powoływanie się na wpływy, nadużycie zaufania oraz oszustwo i dotyczą 2 niezależnych od siebie sytuacji, które bada Kanadyjska Królewska Policja Konna.

Danderferowi zarzuca się, że w latach 2004-2007 domagał się i przyjmował korzyści w związku z przydzielaniem zamówień publicznych przedsiębiorstwu Burnsa. Korzyści obejmowały mieszkanie własnościowe oraz zatrudnienie jego żony.

W latach 2003-2007 Taylor, który był kierownikiem IT we Fraser Health Authority, miał rzekomo dopuścić się oszustwa i nadużycia zaufania przy okazji przyznawania zamówień Burnsowi w zamian za wymierne korzyści, np. zatrudnienie jego małżonki.

Wszystkie zarzuty zostały zatwierdzone przez specjalnego prokuratora Johna Waddella, powołanego specjalnie do zajmowania się doniesieniami o przypadkach nadużycia stanowiska.

Obecny minister zdrowia Kelvin Falcon oświadczył, że wdrażany program wystartował w niedogodnym momencie, ale już wszystko wraca do normy. Jest to poważny i złożony projekt, wprowadzany w życie zarówno w prowincjach Kanady, jak i na poziomie centralnym i wszyscy muszą borykać się z problemami.

Dla przykładu Główny Audytor prowincji Ontario ustalił, że miliard dolarów kanadyjskich (2,77 miliarda złotych) z publicznych środków został niewłaściwie spożytkowany w ramach wdrażanego tam systemu. W konsekwencji tamtejszy minister zdrowia podał się do dymisji.


Źródło: theglobeandmail.com (5.03.2010)

do góry