Nawigacja

Aktualnie znajdujesz się na:

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Próba przekupienia niezależnej gazety

03.04.2009 Moskwa. RFE/RL* doniosło, że policja rozpoczęła śledztwo w sprawie domniemanej próby przekupienia dziennikarza z niezależnej "Nowej Gazety".

Aresztowano Dimitra Kopyłowa i oficjalnie przedstawiono mu zarzuty przekupstwa. Według śledczych, Kopyłow, oferując dziennikarzowi gazety dużą kwotę pieniędzy, chciał wpłynąć na politykę wydawnictwa.

Przedstawiciel redaktora naczelnego wydawnictwa "Nowa Gazeta", Sergej Sokołov, powiedział agencji RFE/RL, że Kopyłow został aresztowany w momencie przekazywania pierwszej raty łapówki jednemu z dziennikarzy. W sumie podejrzewa się, że chciał przekazać mu w ratach 120 tysięcy dolarów.

Niektóre osoby, podaje internetowe wydanie "The Moscow Times" twierdzą, że Kopyłow mógł być związany z pro-kremlowską młodzieżówką "Nasi". Natalia Krainowa w swoim artykule w "The Moscow Times" pisze, że sprawa karna toczy się przeciw działaczowi "Naszych", który chciał przekupić wydawców gazety, by opublikowano artykuły dyskredytujące rząd i patriarchę Kiryła. Podczas zatrzymania Kopyłow miał przy sobie 89 tysięcy rubli ( 2,646 tysięcy dolarów).

Rzecznik "Naszych" - Krystyna Potupchnik w rozmowie telefonicznej przyznała, że Kopyłow uczestniczył w działalności młodzieżówki, ale zaprzeczyła, by "Nasi" byli w jakikolwiek sposób odpowiedzialni za jego indywidualne postępowanie.

Kopyłow, wg Sokołowa, zjawił się w biurze gazety w zeszłym tygodniu przedstawiając jako Dimitry Krestowski - agent public relations. Stwierdził on, że otrzymał tzw. black PR order i że posiada "pewną kwotę" z przeznaczeniem na opublikowanie "pewnych artykułów". Wydawcy natychmiast powiadomili o zdarzeniu policję, która zatrzymała Kopyłowa na kolejnym, umówionym już spotkaniu.

Jeżeli zarzuty w sprawie korupcji zostaną mu udowodnione, Kopyłowowi grozi do 3 lat więzienia.

"Novaya gazeta" jest uważana w Rosji za nastawioną krytycznie do rosyjskiego życia politycznego. Od 2001 roku zamordowano 4 dziennikarzy tej gazety.
 

 * RFE/RL - Radio Free Europe/Radio Liberty
 

Źródło: turkishweekly.net; themoscowtimes.com; RFERL

do góry