
Antykorupcja
https://antykorupcja.gov.pl/ak/aktualnosci/13181,Magnat-prasowy-dziennikarzem-wieziennej-gazetki.html
03.07.2025, 06:31

Magnat prasowy dziennikarzem więziennej
gazetki

Li Yuanjiang, były wydawca jednej z najpoczytniejszych
chińskich gazet „Guangzhou”* 10 września 2004 r. został
skazany na 12 lat więzienia za przyjmowanie łapówek.

Korupcja,  z  jaką  mamy
do czynienia w mediach
chińskich  nie  ogranicza
się  do  wyświadczania
przysług, ale rozciąga się
na  reklamy w gazetach
c z y  p u b l i k o w a n i e
zupełnie  wydumanych
historii.

Jednym  z  przykładów
korupcji  w mediach jest
przypadek  Li,  byłego
c z ł o n k a  K o m i t e t u
S t a ł e g o  P a r t i i  w

Informacja
Strona znajduje się w archiwum.

Magnat prasowy dziennikarzem więziennej gazetkiMagnat prasowy dziennikarzem więziennej gazetkiMagnat prasowy dziennikarzem więziennej gazetkiMagnat prasowy dziennikarzem więziennej gazetki

https://antykorupcja.gov.pl/dokumenty/zalaczniki/4/4-16242.jpg


K a n t o n i e ,  s z e f a
D e p a r t a m e n t u
Propagandy  i  dyrektora
dziennika  „Guangzhou”,
skazanego po dwuletnim
ś l e d z t w i e  z a
przyjmowanie łapówek.

L i  Y u a n j i a n g  b y ł
magnatem prasowym w
C h i n a c h .  P o d  j e g o
p r z y w ó d z t w e m ,
powołana  przez  L i ,
Guangzhou  Daily  Press
G r o u p  s t a ł a  s i ę
czołowym  chińskim
w y d a w n i c t w e m ,  z
nakładem  ponad  1,63
mln  egzemp la rzy  i
największym  na  rynku
dochodzie  ze  sprzedaży
reklam.

Kar iera  Yuanj ianga
została  złamana,  kiedy
na  początku  2001  r.
j e d e n  z  j e g o
pracowników napisał list
do  lokalnego  rządu,  w
k t ó r y m  o p i s a ł
przyjmowanie  przez
wydawcę  łapówek.

We wrześniu 2004 r. sąd
uznał, że między 1991 a
2001  r.  Li  przyjął,  w
formie łapówek, 330 tys.
juanów, 19 tys. dolarów i
10 tys. HK$.

Kolejnym zarzutem było
przyjęcie  w  1994  r.  30
tys i ęcy  j uanów  od



lokalnego przedsiębiorcy
budowlanego,  a  także,
pomiędzy rokiem 1997 a
2000 – 205 tys. juanów
od Tao Jiana – dyrektora
d z i a ł u  r e k l a m
Guangzhou  Daily  Press
Group.  Zarzucono  mu
także  przyjmowanie,  w
zamian  za  awanse,
pieniędzy  od  swoich
podwładnych.

Pojawiły  się  pogłoski,
jakoby  jego  oskarżenie
związane  było  z  chęcią
pozbycia  się  „grubej
ryby” ze świata mediów,
a l e  z d a n i e m  s ą d u
zarzuty były zasadne.

Przypadek Li jest jednak
znamienny.  Z  reguły
takie  osoby  znikają  z
życia publicznego, by już
nigdy nie odegrać w nim
żadnej roli. W „Shanghai
Daily” ukazał się artykuł
–  w y w i a d  z  b y ł y m
magnatem  prasowym,
obecnie  dziennikarzem
więziennej  gazetki ,
który,  jak  się  można
s p o d z i e w a ć ,  b y ł
politycznie poprawny:

„ P o w i n i e n e m
wykorzystać ten czas na
służenie ludziom, krajowi
i  Parti i .  Powinienem
trwać  przy  rodzinie,
powinienem  trwać  w
dobrym  zdrowiu,  by



dłużej  służyć  krajowi  i
partii,  ale  straciłem  tę
szansę” – powiedział Li.

Po  wyjściu  z  więzienia
zamierzał  on  wrócić  do
dawnego  zajęcia,  tym
bardz ie j ,  że  zosta ł
p i e r w s z ą  o s o b ą  w
G u a n g z h o u ,  k t ó r a
p o d c z a s  p o b y t u  w
więzieniu  uzyskała  tytuł
doktora.

W  każdym  miesiącu  Li
p i s a ł  1 0  h i s t o r i i
p u b l i k o w a n y c h  z a
kratkami,  co  według
raportu  „China  Daily”,
p o z w a l a ł o  m u  n a
s k r ó c e n i e  c z a s u
odbywania  kary.

*Guangzhou  –  stolica
prowincji  Guangdong  w
południowych  Chinach.
Miasto  było  wcześniej
znane  na  świecie  jako
Kanton.

Ź r ó d ł o :
chinaperspectives.revue
s.org; chinaelections.net

 

Opublikowano w dniu 10.09.2018 r. 

przez Wydział Informacji i Edukacji Antykorupcyjnej GSz CBA


